A képviseleti érzékelés térnyerése a pszichológiában
Hogyan működik az állítás és a képviseleti érzékelés?
Ha még soha nem látott valaki családállítást, vagy tehetségállítást, de kiváncsi rá, azt szoktam mondani neki, hogy inkább engedje meg, hogy megmutassam, mert elmagyarázni nem fogom tudni úgy, hogy teljesen megértse. Ennek az az oka, hogy nem tudjuk elképzelni, hogy hogyan tudja egy idegen ember, akinek semmilyen előzetes információja nincsen valaki másról átérezni azt, hogy mi van benne egy családtagjával kapcsolatosan, vagy mi az ő Legfőbb Tehetsége.
A képviseleti érzékelés valószínűleg –számomra mindenképpen- a legizgalmasabb pszichológiai jelenségek egyike. Abban a cipőben jár most mint a hipnózis azelőtt, hogy Milton H. Erickson a hipnoterápiát validálta volna. Már mindenki tudta, hogy működik a hipnózis, de nem tudták pontosan hogyan, ezért addig volt az egésznek egy mágikus beütése, ma a hipnoterápia teljesen hivatalos, és elfogadott módszer, amit hosszú komplex képzésben oktatnak. Ide kellene eljutnia a képviseleti érzékeléssel való munkának is.
A 90-es évek óta vannak sikeres német kutatások (Peter Schlötter), amik igazolják, hogy az állítás semmilyen szinten nem lehet a véletlen műve. A képviseleti érzékelés tudományos kutatását azonban a mainstream akadémikus pszichológiának kellene komolyan vennie. Az állítás oktatását pedig igényes keretek között oktatnia.
A tehetségállításhoz készítettem egy kutatást, ami bizonyította, hogy szignifikáns mértékű pozitív elmozdulást eredményez fiatalok abbéli tudatosságában, hogy tudják mi teszi őket boldoggá, és milyen hivatás mellett szeretnének elköteleződni.
Az állítás menete
Amikor én azt mondom, hogy ,,megtestesítem a Legfőbb Tehetségedet”, akkor a testemben valóban érzem, hogy milyen vagy te amikor ebben az állapotban vagy, le tudom írni, sokszor annak megfelelő testtartást veszek fel, és tudunk közben róla beszélgetni. Szoktam ajánlani, hogy hangrögzítővel vedd fel a 1,5 órát, hogy utólag minden információ megmaradjon.
A következő pozíciókat állítjuk fel az első alkalommal:
- A Legfőbb Tehetséged az optimális állapotában
- A Legfőbb Tehetséged, ahogyan most érzi magát az életedben
- Az első legtipikusabb belső akadály, ami gátolja, hogy a Legfőbb Tehetséged birtokold, és élvezd
- Ami ezen az akadáyon téged átsegít
- A második akadály
- Ami a második akadályon átsegít
- A harmadik akadály
- Ami a harmadik akadályon átsegít
- A tevékenység, amiben a Legfőbb Tehetségedet kiélhetnéd, hasznosíthatnád
- Egy tipikus ember egy tipikus helyzetben, akinek a Legfőbb Tehetségedre leginkább szüksége van (célcsoportod, akiknek leginkább adni tudsz)
Az állítás végén megbeszéljük mit adott az első alkalom, és hogy van-e igényed további munkára, ha igen mikor folytassuk. A további munka sokszor tartalmaz még további állításokat, van úgy, hogy egy rogers-i segítő beszélgetésre hasonlít inkább, amiben a Legfőbb Tehetséget facilitálom abban, hogy meg tudja élni magát, és inkább terápiás hangulatú. Van amikor egy coaching folyamathoz hasonlít, ahol célkitűzések, és célok praktikus megvalósításához ütemterv, annak betartása, és cselekvés az ami a munka lényege. Ezeknek az eszközöknek a használata mindig a te igényeiden múlik, és azokat a helyzetnek megfelelően értelemszerűen alkalmazom.